Waarom SaaS de toekomst van software is

Protime SaaS en Cloud toekomst

SaaS groeit

Uit diverse onderzoeken van Deloitte, Forbes, Forrester en bijvoorbeeld Techtarget komt al naar voren dat SaaS de toekomst is binnen HR. Uit het onderzoek van Forrester blijkt ook dat in 2017 het aantal SaaS-installaties voor het eerst groter is dan het aantal On Premise installaties (56%/44%). In 2013 was deze verhouding nog 36%/64%.

Lagere instapkosten

Er zijn vele redenen om voor SaaS te kiezen. Natuurlijk zit daar ook een kostenelement bij. Vergeleken met de traditionele ‘Client-Server’-oplossingen, waarbij de software lokaal op uw server draait, zijn de instapkosten veel lager. Er hoeft namelijk geen complexe, eigen server aangeschaft te worden. Het onderhoud aan de server, energiekosten, slijtagekosten ect., zit bij de SaaS-oplossingen niet aan de kant van de gebruiker, maar aan de kant van de aanbieder. Hierdoor zijn de instapkosten veel lager.

Overal benaderbaar, overal werken

De cloud maakt het mogelijk om overal het systeem te kunnen gebruiken. Het enige wat nodig is, is een internetverbinding. Dat betekent dat het mogelijk is dat medewerkers vanaf hun smartphone hun verlof aanvragen, dat de planner vanuit huis de planning maakt en vervolgens na de file vertrekt naar kantoor, en dat de manager vanuit de wachtruimte bij een klant goedkeurt. Allemaal veilig en van waar ook, het kan met SaaS.

SaaS bij Protime

In 1994 was Protime de eerste tijdregistratie-speler die zijn software op Windows baseerde. In 2007 was Protime een van de eerste softwareleveranciers die cloud-oplossingen aanbood, als Software as a Service. In 2018 maakt Protime de strategische keuze om SaaS-only te worden. De komende 2 jaar zullen de client-server versies nog ondersteuning krijgen, zij het voor bestaande klanten. Vanaf 2020 wordt er vol ingezet op de SaaS-only strategie.

Sneller de laatste updates

SaaS-software is cloud-software. De software werkt via het internet. Er is dus geen fysieke installatie meer nodig. Door die constante connectie met het internet kan Protime constant de laatste updates doorsturen, zonder dat er extra geïnstalleerd moet worden. Hierdoor zal de software permanent verbeteren, zal de gebruikservaring steeds verbeteren en kunnen belangrijke wijzigingen, zoals in 2018 met de GDPR, meteen in de software gezet worden, zodat u aan de regelgeving voldoet.

De beste veiligheid

De GDPR-regelgeving is een van de heftigste wijzigingen omtrent persoonsgegevens ooit. Persoonlijke gegevens moeten op verschillende manieren beschermd worden opgeslagen. Ook dienen er allerlei veiligheidsprotocollen en rapporteringscenario’s opgesteld te worden. Binnen de SaaS-versies van de Protime-software, regelt Protime dit.

Naast deze regelgeving, laat Protime ook constant de veiligheid van de software testen door onafhankelijke partijen. Software ontwikkelt zich snel, dus eventuele aanvallen ook. Door dit constant te testen is de Protime-software permanent up-to-date op vlak van security. Bij installaties op uw eigen server bent u immers zelf verantwoordelijk tegen invloeden van buitenaf.

Gemakkelijker schalen en integreren

Nog een groot voordeel is de schaalbaarheid van SaaS-software. Op eenvoudige vraag kan Protime het aantal medewerkers voor u vergroten of verkleinen. Hierbij hoeft u zich geen zorgen te maken over de technische effecten van zo’n beslissing, zoals een extra server.