Drie manieren om zorgvuldig om te gaan met de tijd van werknemers

Nederland is nog geen kei in flexibel werken. Nederlandse bedrijven gaan namelijk nog te lichtvoetig om met het kostbaarste bezit van werknemers: hun tijd. Slechts 36 procent biedt de mogelijkheid aan om uren zelf in te delen. Dat blijkt uit een onderzoek van Protime en SD-Worx onder 502 beleidsmakers.

Maar waarom is tijd zo belangrijk en hoe kunnen werkgevers hier beter op inspelen? Een flexibele instelling van bedrijven is daarbij in ieder geval noodzakelijk. Onder flexibel werken valt tijdsindeling, telewerken en co-working-spaces. Allemaal gericht op het optimaliseren van de tijd van werknemers. Deze blog gaat nader in op deze drie methodes.

1. Flexibele tijdsindeling

Geen negen tot vijf mentaliteit, maar werknemers zelf hun uren laten bepalen. De gedachte hierachter is dat werknemers op ieder moment en vanaf iedere locatie waarde kunnen toevoegen aan het bedrijf. Het draait dan niet om de gemaakte uren, maar om de hoeveelheid werk dat is verricht. Of iemand dat nou in de avonduren doet of vroeg in de ochtend, zolang deadlines of de kwaliteit van het werk maar niet in gevaar komen. Uiteraard is een flexibele tijdsindeling soms lastig te realiseren, zoals in een productieomgeving of in de horeca. Toch zijn er heel veel branches waarin het wel eenvoudig toe te passen is.

Werknemers die hun uren flexibel mogen indelen, hebben minder het gevoel dat ze hun tijd op kantoor moeten uitzitten. Daarnaast ervaren ze minder stress. Het gevoel van controle en het hebben van een eigen keuze speelt hierin een rol. Voor werkgevers is een flexibele tijdsindeling dus het overwegen waard.

2. Telewerken: het virtuele kantoor

Zorgvuldig omgaan met de tijd van werknemers kan ook door middel van telewerken.

Telecommunicatieverbindingen en verschillende IT-toepassingen hebben hier de weg voor vrijgemaakt. Telewerken, waarbij werknemers buiten de bedrijfsvestiging via internetsystemen kunnen werken, is niet hetzelfde als thuiswerken. Het is een verzamelnaam voor alle vormen waarin een werknemer vanaf een andere plek dan het kantoor beeldschermwerk verricht. Telewerken beperkt zich dus niet tot het eigen huis, maar kan vanaf diverse plekken. Het belangrijkste voordeel is een verhoging van de productiviteit.

Telewerkers hebben de mogelijkheid om hun eigen werkplek te kiezen. Ze hebben meer rust om zich heen en daardoor minder last van afleiding. Daarnaast hoeven ze geen kostbare tijd te verliezen aan woon-werkverkeer. Eén van de tegengeluiden van telewerken is het ontbreken van sociaal contact tussen collega’s. Het uitwisselen van ideeën, sparren over nieuwe ontwikkelingen of successen vieren gaan beter face to face. Werkgevers kunnen daarom als oplossing het telewerken bijvoorbeeld beperken tot één à twee dagen per week.

3. Co-working-spaces

Een andere oplossing voor het ontbreken van sociaal contact zijn co-working-spaces. Co-working is een manier van werken in een gedeelde kantooromgeving. Ideaal voor zelfstandigen en freelancers. Maar ook voor telewerkers die toch af en toe willen werken in een omgeving met collega’s of anderen, zonder daarvoor lang te hoeven reizen. De ruimtes beschikken over de juiste faciliteiten en dat maakt het aantrekkelijk om in te werken. Ook hoef je als werknemer geen werkruimte te creëren in eigen huis. Co-working-spaces zijn dus een goede tussenoplossing voor telewerkers die niet lang willen reizen, maar ook geen vijf dagen thuis willen werken.

Tijd is schaars

Tijd is geld wordt vaak gezegd, maar tijd is zeker ook schaars. Het is aan de werkgever om de tijd van werknemers optimaal in te zetten. Hier staat tegenover dat werknemers:

  • Minder gestrest zijn.
  • Meer gevoel van controle hebben.
  • Meer werk afkrijgen.  
  • Minder tijd kwijt zijn aan reizen.

Al deze drie methodes, flexibele werkuren, telewerken en co-working-spaces, zorgen uiteindelijk voor een verhoging van de productiviteit. Proactieve, niet gestreste werknemers dragen op hun beurt weer bij aan een optimale bedrijfsvoering. Er is minder ziekteverzuim, meer professionaliteit richting klanten en een verhoogde engagement. Wanneer er een goede balans is tussen vrijheid in uren en momenten van samenwerken, komt dat de kwaliteit van het werk dus ten goede.