Wil je van het eindejaarsgesprek af? Zo doe je dat!

Eindejaarsgesprek Protime

Auteur: Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland

Het einde van het jaar nadert. Het laatste kwartaal van het jaar kenmerkt zich meer dan eens door stress, haast, budgetten opmaken of bijsprokkelen, nieuwe plannen en evaluaties. Ik wil even stilstaan bij dat laatste. Het is namelijk weer tijd voor de eindejaarsgesprekken. Tenminste, als je die voert. Hoe denken werknemers over de frequentie van het beoordelingsgesprekken en de inhoud daarvan?

Geen gesprek

Uit recent onderzoek blijkt dat een op de vijf werknemers helemaal geen beoordelingsgesprek krijgt. Je kunt zeggen wat je wilt over de gesprekken en de inhoud, maar geen gesprek lijkt mij geen optie. Het is belangrijk om met je medewerkers om tafel te gaan. Om onderwerpen te behandelen als functioneren, prestaties, doelstellingen, planning en efficiëntie. Maar ook de samenwerking met collega’s, de verwachtingen van de manager, persoonlijke ontwikkeling en toekomstplannen zijn belangrijke agendapunten. Als je dit nog niet doet met je werknemers, is het plannen van een eerste gesprek een goede eerste stap.

Eén gesprek

Eén gesprek is zeker beter dan geen gesprek, maar toch is dit ook niet de sleutel tot succes. De helft van de Nederlandse werknemers krijgt één keer per jaar een beoordeling. Vaak aan het einde van het jaar, het beruchte eindejaarsgesprek. Deze jaarlijkse gesprekken kenmerken zich dan ook vaak door stress en onzekerheid over de evaluatie. Het gaat namelijk vaak over wat nu minder goed gaat en de focus ligt doorgaans op de laatste periode, omdat die het verst in het geheugen staat. Successen aan het begin van het jaar worden vergeten.
Niet zo gek dus dat werknemers andere wensen hebben als het om beoordelen aankomt. 45 procent van de werknemers ziet het gesprek liever anders verlopen. Zij bespreken liever hun talenten en hoe ze die verder kunnen ontwikkelen. Ook zien ze liever dat hun collega’s ook input geven over hun functioneren. Meer dan een kwart (27%) van werkend Nederland wil dat het functioneren een continu proces wordt.

Continu gesprek

Op dit moment geeft tien procent aan dat beoordelen een continu proces is, maar kennelijk willen meer werknemers dit graag. Ik pleit ook voor deze optie. Wanneer je in gesprek blijft over het functioneren kun je werknemers namelijk in kleine stapjes verbeteren en bijsturen. Je houdt een vinger aan de pols over het welzijn van werknemers, kunt meer aandacht schenken aan hun talenten en houdt hun ontwikkeling nauwer in de gaten. Een beoordeling als continu proces is dan een win-winsituatie voor zowel medewerker als werkgever!

Spreek!

De traditionele vorm van functioneren en beoordelen komt onder druk te staan. Werknemers vragen om nieuwe manieren van beoordelen. Ze willen vaker om tafel met hun (HR)-manager om hun voortgang en ontwikkeling te bespreken. Werknemers wensen beoordelingen van collega’s en een (veel) hogere frequentie van beoordelen. Wil je die wens in vervulling laten gaan? Zet dit dan bovenaan je lijst met goede voornemers. Schenk aandacht aan de talenten van medewerkers en stuur bij waar nodig. Zo gaan jullie samen positief het nieuwe jaar tegemoet!