Het huwelijk tussen soft en hard HR door Protime

Door de nieuwste ontwikkelingen op een slimme manier te omarmen, halen bedrijven meer uit hun werknemers en hun HR-verantwoordelijken. Het personeelsverloop in sommige hotels bedraagt in een jaar tijd bijna honderd procent. Volgens SD Worx is het in de retailsector niet zo erg gesteld: daar is het verloop ‘slechts’ 40 procent. Personeel is sowieso een van de belangrijkste aandachtspunten binnen de detailhandel, net omdat die zo servicegericht is.

“Retailers werden de afgelopen jaren vooral gewezen op de nieuwste technologische ontwikkelingen”, zegt Peter s’Jongers, CEO van Protime. “Maar hoe kunnen ze die nu concreet inzetten om hun belangrijkste grondstof - het menselijk kapitaal - te gaan optimaliseren? Hoe halen ze het beste uit de mensen die hun bedrijfsmerk uitdragen? En hoe kan dit op een kostenefficiënte manier?” De meeste retailers zijn intussen overtuigd van het strategische belang van goed personeel. Door de continue uitbreiding van het onlineaanbod spelen werknemers een steeds voornamere rol. Dienstverlening en contactmomenten maken het verschil. “Consumenten verkiezen fysieke winkels enkel nog wanneer de winkelervaring past bij hun profiel”, weet s’Jongers. “Personeel heeft een grote invloed op die beleving. De onlinezoekmogelijkheden maken klanten overigens slimmer, en dat vergt een doorgedreven specialisatie van de medewerkers. Retailers met een onlineproductgamma nemen bovendien steeds meer processen over van logistieke bedrijven. Capaciteits- en behoefteplanning worden dan de belangrijkste tools om te evolueren.”

Meten is weten

Anno 2015 experimenteren de eerste retailers voorzichtig met gepersonaliseerde reclame op basis van de locatie van hun klanten. Bevinden die zich in de buurt van de winkel, dan krijgen ze op hun smartphone bijvoorbeeld een promotie voorgeschoteld voor een product dat ze de avond voordien thuis nog hebben gegoogeld. “Dit concept kwam al uitgebreid aan bod in The Loop, de kennisen ontmoetingsomgeving van RetailDetail”, weet s’Jongers. “De voordelen voor de detailhandelaars liggen voor de hand. Maar waarom zouden ze dat idee niet doortrekken naar hun eigen medewerkers? De technologie is reeds voorhanden.” De versmelting van online en offline zal er alvast voor zorgen dat winkelbedienden steeds vaker hun smartphone op zak hebben. Toch is dit voor velen nog taboe. Peter s’Jongers: “Het tracken van personeel op de werkvloer zal in elk geval niet zomaar aanvaard worden. In veel gevallen is dit een kwestie van leiderschap. In ondernemingen met sterke leiders zullen werknemers persoonlijke tracking zien als een hulpmiddel om bij te dragen aan een betere dienstverlening. Bij een minder uitgesproken leiderschap zullen zij eerder een ‘big brother’-gevoel ervaren.” “Het wordt pas écht handig wanneer je de trackingdata gaat combineren met bijvoorbeeld je vooropgestelde behoeften, aankomende promoties, nakende seizoenaanbiedingen en voorspellingen van je sociaal secretariaat”, weet s’Jongers. “Want dan heb je alle ingrediënten in handen om een perfecte planning op te stellen. Op die manier wordt data omgezet in intelligentie. En daar draait het allemaal om in de retailsector.” 

“Een coachgesprek wordt pas echt constructief met de juiste data als basis.” 

Automatisering is een must

Elke HR-verantwoordelijke is liefst zo weinig mogelijk bezig met administratie, en zo veel mogelijk met mensen. Dankzij tracking kan alvast heel wat werk bespaard worden. “Bovendien is tijdregistratie een eenvoudige manier om geautomatiseerde payroll te organiseren”, zegt Peter s’Jongers. “Die garandeert overigens de correctheid van de gegevens. In combinatie met een selfservice-portaal voor de werknemers kan zo ook de volledige afwezigheidsadministratie sterk vereenvoudigd worden. Dat geldt ook voor de omslachtige administratie van kortetermijncontracten voor seizoensgebonden werknemers en tijdelijke krachten.” “In mijn functie primeert de menselijke aanpak, maar zonder de juiste data is mijn slagkracht eigenlijk nihil.” Dat zei een human resources manager onlangs tegen s’Jongers. “Cijfers zijn inderdaad belangrijker dan ooit”, bevestigt de CEO van Protime. “Ze zijn de enige tool waarmee je kan aantonen in welke mate de HR-afdeling bijdraagt tot de doelstellingen van het bedrijf. Een huwelijk tussen de zachte HR-skills en de harde cijfers is naar mijn mening dan ook essentieel.” “Door de juiste technologieën te gebruiken, doet HR eigenlijk hetzelfde als wat marketeers enkele jaren geleden al deden. Zij hadden toen het imago vooral een grote kostenpost te zijn, zonder duidelijk aantoonbare meerwaarde. Door technologie te omarmen, slaagden marketingafdelingen erin zich opnieuw uit te vinden. Vandaag hebben ze concrete gegevens in handen om de bedrijfsstrategie te voeden. Cijfergegevens zijn overigens ook de perfecte sturingstool voor managers. Empathie alleen werkt niet zonder een duidelijke link naar doelstellingen, en cijfers vormen die directe link. Een coachgesprek wordt pas echt constructief met de juiste data als basis.”

Opportuniteiten in overvloed

Voor s’Jongers is het duidelijk: opportuniteiten zijn er in overvloed. “Of je nu start met het automatiseren van de payroll, het uitrollen van een planning of het verkorten van de communicatielijnen aan de hand van social sofware: het omarmen van de juiste technologie zal HR-professionals sowieso meer ademruimte geven om te doen waar ze goed in zijn. Het komt er dan nog vooral op aan om de juiste prioriteiten te stellen.” 

Lees hier het originele document van RetailDetail.

 

News

Protime is Beste Werkgever van Europa

Nadat bekend werd dat Protime voor het derde jaar op rij Great Place To Work was in België, staat het nu ook op de lijst van de 50 beste werkgevers van Europa (50-500 werknemers).

External Blog

HR directeurs vertellen

HR-Leaders volgen Trends, HR-managers niet! Interview met Michel Vandermeulen, directeur HR IWT